Odysea multivesmírom: náhľad na Všetko všade naraz
Všetko všade naraz je ako umelecký kaleidoskop, ktorý
bez váhania otočíme a vzápätí vidíme pred sebou nové a fascinujúce obrazy.
Tento film režisérskeho dua Daniel Kwan a Daniel Scheinert, známeho ako
Daniels, je osviežujúcim výstrelkom do stredu filmového vesmíru, ktorý
vybuchuje odvážnou kreativitou a filozofickými myšlienkami.
V dobe, keď tematika multiverza vystrelila do popredia pop kultúry a zdalo sa, že sa začína v mainstreamovom prúde až priveľmi opotrebovávať a začíname sa v nej topiť, objavil sa nečakaný klenot produkčnej spoločnosti A24 a vdýchol nový svieži život do spomínanej témy. Napriek svojmu artovému pôvodu a nízkemu rozpočtu dokázala snímka preraziť nielen skrz komerčné publikum, ale získať si aj status kultového filmu vďaka nekonečnej bizarnosti či naopak hlbokým filozofickým témam, ktoré mnohým zmenili pohľad na život.
V jadre filmu sledujeme čínsku imigrantku a preťaženú matku Evelyn (Michelle Yeoh). S manželom Waymondom (Ke Huy Quan) vedú pod svojím bytom pomaly krachujúcu práčovňu. Oni sa prisťahovali z Číny do Kalifornie v USA a my sledujeme ich stereotypné žitie ázijských prisťahovalcov bombardovaných finančnými problémami. Ako keby to nestačilo, Evelyn sa ocitá uprostred manželskej krízy a navyše má so svojou dcérou Joy (Stephanie Hsu) naštrbený vzťah, ktorého koreňom sváru je multigeneračný nesúlad tiahnuci sa od Evelyniho otca Gong Gonga (James Hong). Expozičná rovina je tak zachytená prostredníctvom epizodických realít, ktoré sa navzájom zlievajú a vďaka vygradovanému zmätku vytvárajú dojem chaotickej a stresujúcej situácie, v ktorej žijú členovia rodiny. Je to opak života, aký si pre seba Evelyn na začiatku vysnívala a vidí ho teraz ako premrhanú šancu.
Z cyklu šedej bezvýznamnosti ju vytrhne práve Waymond z paralelnej reality, ktorý ju zoznámi s konceptom mnohovesmíru a jeho určitými pravidlami. Od toho okamihu začína najväčšie dobrodružstvo Eveliniho života, vďaka nemu nahliadne do minulých, súčasných a aj budúcich verzií samej seba.
Na rozdiel od predošlého projektu Swiss Army Man od Daniels je Všetko všade naraz divácky uchopiteľnejší, keďže ide o prívetivú tému hrdinky zachraňujúcej svet, presnejšie v tomto prípade rovno celý multivesmír. Dopomáha tomu aj žánrový mix komédie, akcie, sci-fi, thrilleru, fantasy, romantiky a rodinnej drámy. Vskutku z každého rožka troška. Najväčším ťahákom filmu je nekonečná dávka bizarných a absurdných scénok sršiacich kreatívnymi formotvornými a príbehovými konceptmi. Každý predstavený vesmír má vlastnú estetiku líšiacu sa rôznymi kamerovými postupmi, pomermi strán, tónovaním, témou a herectvom. Film ponúka zábavné referencie aj na rôzne filmové diela, napríklad Kill Bill, Matrix, Vesmírna odysea, jeden vesmír svojou estetikou pripomína Stvorený pre lásku od Wong Kar-waia a ďalší dokonca pixarovku Ratatouille.
Za pestrým povrchom kreatívnych výstrelkov sa ukrývajú krehké motívy upadajúceho manželstva, medzigeneračná priepasť medzi rodičom a dieťaťom a nakoniec zmysel života. Srdcom filmu dominuje filozofický konflikt existencializmu alebo optimistický nihilizmus protagonistky Evelyn a antagonistky Jobu Tupaki predstavujúcej nihilizmus. Obe odzrkadľujú odlišné vnímania sveta, ktoré do seba neustále vrážajú a nedokážu nájsť medzi sebou rovnováhu.
Vzhľadom na multivesmírnu tematiku má každý z hercov možnosť vyhrať sa so svojou rolou a ukázať širokú škálu hereckých schopností. Michelle Yeoh svojím hereckým výkonom dominuje celému filmu a jej prítomnosť je citeľne silná v každej scéne. Životná rola, do ktorej vložila srdce aj dušu, zároveň však nestráca nič zo svojho statusu akčnej kultovej ikony. Všetko všade naraz jej ponúka dostatok priestoru na preukázanie bojových zručností. Stephanie Hsu mala tiež priestor sa herecky poriadne vyblázniť v role, ktorá jej dovolila popustiť uzdu a ísť až za hranice normálnosti v postave vyžadujúcej uplatniť širokú paletu emočných vyjadrení a extravagantných výstrelkov. Je rozhodne skutočným filmovým objavom, snáď bude len rásť a rásť. Do filmového sveta sa vrátil aj Ke Huy Quan v úlohe Waymonda. Známy ako detský herec zo žánrových filmov osemdesiatych rokov minulého storočia Ke Huy Quan preukazuje schopnosť bilancovať ustráchanú a bojazlivú Waymondovou stránku aj ostrého, odvážneho "Alpha" Waymonda z paralelnej reality.
Dalo by sa povedať, že ohromné množstvo filozofických tém a myšlienok, spárované s absurdnou akciou s takmer dva a pol hodinovou dĺžkou, môže byť pre diváka až priveľmi vyčerpávajúce a chaotické, čo nie je ďaleko od pravdy. V kontexte multivesmírnej témy to však nevadí, ba priam sa to aj hodí k estetickej a obsahovej kvalite filmu.
Všetko všade naraz je film o bytí. Je o rozpoznávaní hodnôt, ktoré nás obklopujú, či už menej podstatných alebo životne dôležitých, a je na nás, aby sme si ich v chaotickom víre nazývanom život všimli a rozpoznali ich pravý význam. Pre každého to môže znamenať niečo iné a každý má iný spôsob, ako si niečo váži, a presne v tom spočíva čaro filmu Všetko všade naraz. Je o nachádzaní svojho vlastného zmyslu života. Musíme sa len poddať nášmu osobnému životnému dobrodružstvu, aby sme ho našli.
Oliver Dzadík, študent 1. ročníka