Slávme slávne slávu filmov /Nina Ulická
"Napokon ti to prirastie k srdcu. Niekedy sa započúvaš... a kino je plné ľudí, ktorí sa smejú a chichocú. Potom si aj ty šťastný. Cítiš sa dobre, keď ich počuješ. Ako keby si práve ty bol ten, kto ich rozosmial, kto im dovolil zabudnúť na ich problémy. Toto sa mi na tom páči." [1]
Oslava. Film. Pri spojení týchto dvoch slov sa mi v
momente vybavila jediná snímka – Cinema Paradiso, prípadne po našom Kino
Raj (ale originálny názov v sebe, aspoň podľa mojej mienky, nesie väčšie
čaro). Cinema Paradiso je ódou na kiná a poctou filmovému umeniu.
Vyjadruje, čo je na kinematografii a zdieľanom zážitku v kinosále také
výnimočné a jedinečné, a nejednému cinefilovi pripomenie krásy "siedmeho
umenia". A čo môže byť pre milovníka filmov lepšie ako film o milovníkovi
filmov?
Snímku nakrútil v roku 1988 Giuseppe Tornatore, ktorý sa pri jej tvorbe inšpiroval vlastným detstvom poznačeným láskou k pohyblivým obrázkom. [2] Hlavným hrdinom je Salvatore Di Vita, ktorému po telefóne oznámia úmrtie istého Alfreda. Dej je následne vyrozprávaný retrospektívne, cez Salvatoreho spomienky na detstvo a mladosť. Dozvedáme sa, že Alfredo bol premietač v kine Cinema Paradiso v malom sicílskom mestečku, kde vyrastá aj malý Salvatore prezývaný Toto. Ten je fascinovaný filmami a každú voľnú chvíľu trávi v kine, kde sa spriatelí s Alfredom, ktorý ho priučí premietaciemu procesu, čo ovplyvní celý zvyšok Totovho života.
Snímka oslavuje film viacerými spôsobmi. V prvom rade cez centrálny príbeh. Salvatoreho kino sprevádza dospievaním a je mu druhým domovom. Už samotný názov "Raj" vyjadruje, čo pre neho miesto znamená. Filmy sú pre neho fascináciou, s úžasom a pootvorenými ústami nakúka spoza závesov na plátno a na jeho tvári vidieť čistú detskú radosť. V týchto priestoroch sa formuje Totova osobnosť a odohrávajú sa tam dôležité momenty jeho života – spozná tu svojho najbližšieho priateľa, zarobí si prvé peniaze, objaví vášeň k filmom, ktorá sa neskôr pretaví do jeho kariérnej cesty, prostredníctvom jedného z premietaných týždenníkov sa dozvie o smrti svojho otca, príde tu o svoje panictvo či prvýkrát pobozká svoju celoživotnú lásku. Mimo deja obsahuje film aj množstvo referencií na klasické diela svetovej kinematografie a jej osobnosti. Počas premietaní v kine vidíme na plátne ukážky zo skutočných filmov – Prepadnutie Johna Forda, Zem sa chveje Luchina Viscontiho alebo Jeho dievča piatok Howarda Hawksa. Vo forme plagátov sa objavia odkazy na snímky Odviate vetrom Victora Fleminga, Casablanca Michaela Curtiza či Billy the Kid Davida Millera. Alfredo zas rád cituje repliky z filmov Johna Wayna, Vittoria De Sicu alebo Sergia Leoneho.
Snímka komentuje aj rôzne fenomény týkajúce sa kinematografie. Neopomína cenzúru, ktorú zobrazuje v zosmiešnenej podobe pobúreného farára so zvončekom v ruke, jej neskoršie uvoľňovanie, vývoj techniky, nástup farebných filmov aj narastajúci vplyv televízie a videa, čo napokon vyústi v zatvorenie kina z dôvodu nízkej návštevnosti.
Cinema Paradiso prostredníctvom scén odohrávajúcich sa v kine nielen vystihuje tamojšiu atmosféru, no predstavuje aj rôzne funkcie a schopnosti filmového média. Filmy sú tu pre divákov, žijúcich v chudobných pomeroch a povojnovej situácii, formou úniku pred ich problémami a starosťami. Kino je miestom, kde sa všetci stretnú a spoločne prežívajú príbeh na plátne. Hromadne sa smejú na groteskách, plačú pri melodrámach, zakrývajú si oči pri horore, pokyvkávajú hlavami do rytmu piesní v hudobných filmoch, napodobňujú gestá postáv v akčných filmoch a westernoch. V priestoroch kina diváci nadobúdajú pocit spolupatričnosti a vytvárajú súdržný kolektív, ktorý nespokojne bučí pri vystrihnutí milostných scén, pokúša sa vtrhnúť do kina v snahe vidieť film ďalší krát, po opustení sály pokračuje v konverzácii o práve premietanom diele a znova sa po rokoch zoskupí pri Alfredovom pohrebe aj búraní kina.
Film sa venuje divákom nielen z hľadiska kolektívu, ale aj jednotlivcov. Spomedzi mnohých sledujúcich dostávajú priestor viaceré osobité epizódne postavy. Máme tu muža pľuvajúceho z balkónika na publikum sediace na prízemí, pravidelne zaspávajúceho starého pána, náruživý párik, ale aj pána citujúceho dialógy zarovno s postavami. Spomedzi svojich možností je tu film v neposlednom rade vyobrazený aj ako prostriedok zachovania spomienok a konzervácie času. Prezeraním vlastných kamerových záberov sa Toto môže vrátiť do minulosti k milovanej Elene a premietnutím Alfredových výstrižkov "nevhodných" filmových pasáží aj k zosnulému priateľovi.
Kvalita Cinema Paradiso však nespočíva len v tom, že vzdáva hold kinematografii. Tvorcovia vytvorili postavy stvárnené výbornými hercami, ktoré si divák prirodzene zamiluje a na ktorých mu záleží. Zakomponovali do diela komické situácie aj dobové spoločenské reálie, podaril sa im prekvapivý naratívny zvrat, náladu funkčne dotvoril atmosférický soundtrack Ennia Morriconeho, no a tou najlepšou je zrejme práca s emóciou. Na ploche necelých troch hodín divák cíti dojatie, smútok, radosť, čo sú pri filmoch bežné emócie. Tou výnimočnou je však pocit nostalgie. Tým nemyslím pocit nostalgie zo starých premietačiek a iných dobových výjavov, mám na mysli nefalšovaný pocit nostalgie, ktorý pocítite, keď si prezeráte staré fotografie, spomeniete na nejakú udalosť z detstva či narazíte na predmet spätý s vašou mladosťou, na ktorého existenciu ste už zabudli. Tomuto filmu sa vďaka opakovaniu kompozícií záberov, uhlov kamery a veľkostí záberov v podobne situovaných scénach odohrávajúcich sa v oboch časových líniách podarilo vyvolať pocit nostalgie z minulosti inej, než vašej vlastnej, navyše ešte aj fiktívnej. Snímka teda okrem citovania iných audiovizuálnych diel a poukázania na schopnosti, moc a čaro tohto média skladá poctu kinematografii aj svojou oku a uchu (a duši) lahodiacou symbiózou všemožných prvkov, ktorými filmové umenie disponuje.
Ak by ste niekedy zabudli, prečo milujete film, Cinema Paradiso vám to pripomenie.
Autorka je študentkou 3. ročníka
1 Citát z filmu Cinema Paradiso (1988), réžia: Giuseppe Tornatore.
2 MARCHESE, F., CHILD, B. Real-life inspiration for Cinema Paradiso´s Alfredo dies. The Guardian, publikované 23. decembra 2013[online]. Dostupné na internete: https://www.theguardian.com/film/2013/dec/23/cinema-paradiso-alfredo-mimmo-pintacuda-dies [16. 1. 2023].
FOTO: Snímka z filmu Cinema Paradiso (1988). Zdroj: https://www.imdb.com/title/tt0095765/